Dieta wzmacniająca włosy i paznokcie: o jakie witaminy i minerały musisz zadbać?

Słabsze włosy i paznokcie mają skłonność do łamania się. To reakcja na brak w codziennej diecie pewnych substancji odżywczych. Co jeść, by wzmocnić włosy i paznokcie? Sprawdź, o jakie witaminy i minerały musisz zadbać, by cieszyć się mocnymi, zdrowymi włosami i paznokciami.

Paznokcie i włosy potrzebują przede wszystkim diety bogatej w białko, składniki mineralne i witaminy, zwłaszcza A, E oraz z grupy B. Nawet niewielkie ich niedobory - do których często dochodzi np. przy odchudzaniu czy przy długotrwałym stresie - w pierwszej kolejności szkodzą właśnie włosom i paznokciom. Wtedy trzeba szczególnie zadbać o dietę. Jej podstawą powinny być surowe i krótko gotowane (na chrupko) warzywa i owoce. Trzeba codziennie jeść nabiał, mięso lub jaja, a 2-3 razy w tygodniu ryby morskie. Bardzo ważne są też produkty zbożowe (2-3 kromki pieczywa pełnoziarnistego i razowego, 2-3 łyżki brązowego ryżu).

Dieta na włosy i paznokcie krok pierwszy - usuwamy toksyny

Trzeba z codziennego jadłospisu wykreślić żywność wysoko przetworzoną (chipsy, dania typu fast food, słodycze), potrawy smażone i produkty wędzone, zawierają bowiem toksyny uszkadzające strukturę włosów i paznokci, Warto także ograniczyć mocną kawę i herbatę - "pożerają" witaminy, które są niezbędne w procesach przyswajania minerałów. Pomocne jest natomiast picie 1,5-2 litrów wody dziennie.

Minerały i witaminy niezbędne dla zdrowych włosów i paznokci

Włosy i paznokcie kochają składniki mineralne; szczególnie ważne są cynk, miedź, krzem. Dlatego każdego dnia jedz orzechy, migdały (garść dziennie), pestki dyni albo pestki słonecznika. Zawierają cynk (bierze udział w wytwarzaniu białka, zapewniając prawidłowy wzrost paznokci i włosów) oraz miedź (uczestniczy w tworzeniu melaniny - naturalnego barwnika włosów). Często jadaj rzodkiewkę, kalarepkę i seler. Mają one sporo krzemu, który zmniejsza łamliwość paznokci i zapobiega wypadaniu włosów.

Delektuj się do woli sałatkami i surówkami z czerwonych, pomarańczowych, żółtych i zielonych warzyw. Pomidory, brokuły, sałata, marchew, szczypiorek, koper, czy natka to najbogatsze źródła beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Ta zaś przyśpiesza cykl odnowy komórek, z których zbudowane są włosy, wspomagając ich wzrost. Witamina A wzmaga też produkcję głównego budulca włosów i paznokci - keratyny- oraz chroni je przed niszczącym wpływem toksyn zawartych w powietrzu, np. z dymu papierosowego.